Services
U kunt bij ons voor een breed scala aan services terecht. Op de welkomspagina vindt u onze adresgegevens.
Wilt u meer weten over ons en onze specialisaties neem gerust contact met ons op!
Informatie over de dienstverlening van de apotheek
Op deze pagina vindt u informatie over het zorgaanbod van onze apotheek, met de nadruk op de online zorg.
Medicatieveiligheid
De apotheker draagt zorg voor veilig geneesmiddelgebruik. Om ons werk goed te kunnen doen hebben wij verschillende gegevens nodig. Niet alleen persoonlijke gegevens (bijvoorbeeld geboortedatum en geslacht), maar ook gegevens over medicijnen die u gebruikt en gegevens over uw eventuele ziektebeelden. Dit voorkomt dat er fouten worden gemaakt, bijvoorbeeld bepaalde bijwerkingen of medicijnen die niet tegelijkertijd kunnen worden gebruikt.
Identiteit patiënten
Wij behandelen alleen zorgvragen van patiënten van wie de identiteit voldoende betrouwbaar kan worden vastgesteld. Het is anders voor ons niet mogelijk om de medicatieveiligheid te garanderen. We hebben minimaal de volledige naam en geboortedatum nodig en zonodig het adres. Deze gegevens worden strikt vertrouwelijk behandeld en alleen gebruikt binnen de apotheek. Met deze gegevens kan uw medicatiedossier gevonden worden.
Medicatiedossier
In het medicatiedossier zijn gegevens opgenomen over de patiënt, zoals de naam, adres, geslacht, eventueel bezorgadres. Daarnaast is het actuele en historische gebruik van medicijnen opgenomen en overgevoeligheden voor bepaalde medicijnen. Ook zijn eventuele ziektebeelden opgenomen in het medicatiedossier.
Met al deze gegevens kunnen wij uw medicatieveiligheid bewaken.
Verstrekken medicatiegegevens
De apotheek is verplicht om medicatiegegevens uit uw medicatiedossier te verstrekken aan de patiënt. Als u wilt dat deze gegevens aan u of andere zorgverleners verstrekt worden, dan kunt u contact opnemen met de apotheek. De verstrekking van gegevens vindt plaats met inachtneming van de privacywetgeving.
De medicatiegegevens kunnen alleen aan andere zorgverleners verstrekt worden met uw instemming.
Inzage in uw dossier
Vanaf 1 juli 2020 heeft u wettelijk het recht op een afschrift van uw medisch dossier. Hiervoor kunt u contact met ons opnemen.
Opvragen aanvullende gegevens door de apotheek
Als er gegronde redenen zijn (bijvoorbeeld ontbrekende medicatiegegevens) zal de apotheek de ontbrekende gegevens opvragen bij u en andere zorgverleners om uw medicatieveiligheid te waarborgen.
Verantwoordelijkheid patiënt
De patiënt blijft verantwoordelijk voor het aanleveren van (wijzigingen in) persoonlijke gegevens, over het geneesmiddelgebruik en over eventuele ziektebeelden. Als deze gegevens niet correct of onvolledig zijn, dan kan de apotheek haar taak in het kader van medicatieveiligheid niet goed uitvoeren. Geef wijzigingen in uw situatie, dan ook zo snel mogelijk door aan de apotheek.
Zorgvragen
Onze apotheek vindt het belangrijk dat de patiënt goed begeleid wordt. Met vragen kunt u op verschillende manieren bij ons terecht: telefonisch, per e-mail en persoonlijk contact in de apotheek.
Voor achtergrondinformatie over bijvoorbeeld medicijnen, de bijwerkingen, aandoeningen kunt u ook terecht op onze website.
In onze apotheek is ook een aparte spreekkamer ingericht voor het bespreken van langere vragen, een uitgebreid medicijnconsult of delicate kwesties.
Beantwoording van electronische vragen:
Via deze website en via de e-mail kunnen ook vragen gesteld worden. De apotheker zal bij onduidelijkheden contact opnemen met de patiënt.
Vragen die via de e-mail of website binnenkomen, worden binnen een redelijke termijn behandeld. Mocht u geen antwoord hebben gekregen, neem dan contact met ons op. Er kan iets misgegaan zijn in de verbinding.
Medicijnconsult
Voor een persoonlijk medicijnconsult bent u welkom in onze apotheek. Wij hebben hiervoor een aparte spreekkamer om uw privacy volledig te kunnen garanderen. U kunt hiervoor een afspraak maken met uw apotheek..
Recepten
Geldig recept
Dit is een recept uitgeschreven en ondertekend door een arts of een herhalingsrecept verstrekt door een apotheek. Het (herhaal)recept mag niet ouder zijn dan 1 jaar. Bij vragen over een recept nemen wij contact op met de voorschrijvend arts.
Aanleveren recept
Geneesmiddelen die alleen verkrijgbaar zijn op recept, worden verstrekt nadat het recept bij de apotheek is binnengekomen (van u of uw arts). Na ontvangst en controle van het recept kunt u de medicijnen ophalen of bezorgen wij de medicijnen.
Recepten per fax of gescande recepten per e-mail zijn geen officiële recepten. Het origineel moet altijd worden gebracht of opgestuurd. Alleen artsen kunnen ons rechtstreeks mailen of faxen. Een doorgestuurde scan van een recept kunnen wij daarom niet in behandeling nemen.
Onbekende patienten
Aangezien onze apotheek de medicatieveiligheid moet bewaken zullen onbekende patiënten:
– gevraagd worden om aanvullende informatie óf
– zullen worden doorverwezen naar een apotheek bij hen in de buurt.
Risico vervalste recepten
Recepten van onbekende zorgverleners en/of recepten die online worden aangeboden kunnen makkelijker vervalst worden en vormen een risico voor de medicatieveiligheid.
Indien een recept wordt aangeboden van een onbekende zorgverlener, zorgt de apotheek voor verificatie van de handtekening van de arts. Zonodig neemt de apotheek contact op met de zorgverlener.
Spoedeisende recepten.
Voor medicijnen waarover u direct moet beschikken, kunt u het beste onze apotheek bezoeken. Buiten onze openingstijden is in het dienstrooster aangegeven bij welke dienstdoende apotheek u terecht kunt bij u in de buurt.
Buitenlandse recepten
Deze apotheek handelt geen buitenlandse recepten af via de website. Als u zich in Nederland bevindt, dan raden wij u aan om eerst naar een Nederlandse arts te gaan en dan bij ons langs te komen.
Recepten volgens de richtlijn van de KNMG
Recepten voortgekomen uit een online arts-patiënt consult worden door de apotheek alleen in behandeling genomen als de arts werkt volgens de richtlijn ‘Online arts-patiënt contact’ van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Geneeskunst (KNMG).
Kosten en betalingswijze
Kosten online zorg- en dienstverlening
Onze apotheek brengt geen extra kosten in rekening voor online zorg- en dienstverlening.
Betalingswijze
De betalingswijze wijkt niet af van de reguliere apotheeksituatie.
Levering en bezorging van geneesmiddelen
De medicijnen kunnen worden opgehaald door de patiënt of een vertegenwoordiger.
Als u gebruik wilt maken van onze bezorgservice, dan kunt u contact opnemen met onze apotheek. Onze apotheek voldoet aan alle eisen die aan het bezorgen van geneesmiddelen worden gesteld.
Spoedeisende medicijnen kunnen direct worden afgehaald bij onze apotheek of bij de dienstdoende apotheek (zie dienstrooster).
Beveiliging van uw gegevens
Vertrouwelijkheid van informatie
Alle gegevens worden strikt vertrouwelijk behandeld en alleen gebruikt binnen de apotheek, met inachtneming van de privacywetgeving.
Beveiliging patiëntgegevens
Elektronische uitwisseling van patiëntgegevens geschiedt via een beveiligde internetverbinding die voldoet aan NEN 7510.
Norm en richtlijn
Onze apotheek werkt volgens de Nederlandse Apotheek Norm (NAN).
Binnen de NAN is voor online dienstverlening een speciale richtlijn ontwikkeld: ‘Online farmaceutische zorg- en dienstverlening’ die extra normen stelt aan het online werken voor apotheken. Deze website voldoet aan deze richtlijn.
Op de KNMP-site www.knmp.nl kunt u de NAN en de richtlijn bekijken.
Prijslijst
Deze prijslijst geeft u een overzicht van prijzen en diensten in uw apotheek. Voor een overzicht va kosten van geneesmiddelen verwijzen wij naar www.medicijnkosten.nl. De kosten voor het klaarmaken van het geneesmiddel zijn gebaseerd op onderstaande prijslijst plus de inkoopprijs van het geneesmiddel.
Prijslijst apotheek Kanaleneiland 2022
Verder biedt Apotheek Kanaleneiland de volgende diensten aan:
-
Gesprek met apotheker of apothekersassistent
U kunt altijd een afspraak maken met de apotheker of één van de assistenten voor een persoonlijk gesprek. Dit kan bijvoorbeeld als u vragen heeft over de werking van uw medicijnen, bepaalde combinaties van medicijnen, bijwerkingen of als u een privacygevoelig onderwerp wilt bespreken.
-
Advies bij inhalatiegeneesmiddelen
U kunt in de apotheek terecht voor uitgebreid en duidelijk advies over het gebruik van medicijnen, die geïnhaleerd moeten worden
-
Advies bij oogdruppelgeneesmiddelen
U kunt in de apotheek terecht voor uitgebreid en duidelijk advies over het gebruik van oogdruppels. In de apotheek zijn verschillende soorten hulpmiddelen beschikbaar.
-
Advies bij incontinentieproblemen
In de apotheek kunt u terecht voor een persoonlijk advies en voor proefmaterialen.
-
Advies over diabetes
Een van de assistenten en de apothekers zijn opgeleid voor het geven van uitleg over bloedglucosemeters, prikpennen en andere diabeteshulpmiddelen. U kunt hiervoor een afspraak maken.
-
Vichy en La Roche-Posay
In de apotheek wordt cosmetica van het merk Vichy en La Roche-Posay verkocht. Speciaal opgeleide assistenten kunnen u er alles over vertellen.
-
Oude medicijnen en naaldencontainers
U kunt medicijnen die te oud zijn of niet meer gebruikt worden, inleveren bij de apotheek. Vloeistoffen kunt u niet in de apotheek inleveren. U dient zelf alle privacygevoelige informatie, o.a. etiketten, van de verpakkingen te verwijderen. Verder kunt u injectienaalden aanbieden in een naaldencontainer. Deze naaldencontainers zijn gratis verkrijgbaar in de apotheek. Wij nemen geen naaldencontainers aan van andere leveranciers (groothandelaren of landelijke leveranciers).
Aansprakelijkheid
Hoewel bij het opstellen van de teksten op deze website uiterste zorgvuldigheid is betracht, is de apotheker en de KNMP niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou kunnen voortvloeien uit enige onjuistheid in deze teksten.